Mengembangkan Nilai-nilai Moral dan Pendidikan Kristiani melalui Penggunaan Media Pembelajaran pada Anak Usia Dini

Suwandi Chuang, Maria Evvy Yanti

Abstract


 

The religious and moral values of Indonesian society have recently been degraded so that the government of the Republic of Indonesia promotes the return of religious and moral education listed in Standard Tingkat Pencapaian Perkembangan Anak (STTPA), Permendikbud RI no.137 of 2014 article 9 on Standard Content, namely the level of child development contains elements of religious and moral values. The development of religious and moral values must be pursued by all parties (stakeholders)be it the government, educational institutions, principals, teachers, and parents of students. All PAUD institutions in Indonesia must carry out a government mandate including the Christian PAUD institute. The Christian PAUD must help develop moral values and religious values based on Christian values or according to the word of God (Bible). The research aims to strive for the maximum development of Christian values and moral values through the medium of learning to early childhood. The method used in this research is qualitative research i.e. field research (interviews and observations) where phenomena occur. This research shows that maximum use of learning media will be very effective and efficient to develop Christian and Moral values in early childhood.

 

Abstrak

Nilai-nilai agama dan nilai moral masyarakat Indonesia belakangan ini mengalami degradasi sehingga pemerintah Republik Indonesia menggalakkan kembali pendidikan agama dan pendidikan moral yang tercantum dalam Standar Tingkat Pencapaian Perkembangan Anak (STTPA), Permendikbud RI no.137 tahun 2014 pasal 9 Tentang Standar Isi yaitu tingkat perkembangan anak memuat unsur-unsur nilai agama dan moral. Perkembangan nilai agama dan nilai-nilai moral harus diupayakan oleh semua pihak (stake holder) baik itu pemerintah, yayasan pendidikan, lembaga pendidikan, kepala sekolah, guru, dan orang tua perserta didik. Semua lembaga PAUD di Indonesia harus melaksanakan amanah pemerintah termasuk lembaga PAUD Kristen. Lembaga PAUD Kristen harus ikut mengembangkan nilai moral dan nilai-nilai agama dengan berdasarkan nilai-nilai kristiani atau sesuai firman Tuhan (Alkitab). Penelitian bertujuan untuk mengupayakan perkembangan nilai-nilai agama Kristen dan nilai moral secara maksimal melalui media pembelajaran kepada anak usia dini. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian kualitatif yaitu penelitian lapangan (wawancara dan observasi) di tempat fenomena terjadi. Penelitian ini menunjukkan bahwa penggunaan media pembelajaran secara maksimal akan menjadi sangat efektif dan efisien untuk mengembangkan nilai-nilai agama Kristen dan Moral pada anak usia dini.


Keywords


religion, morals, Christianity, learning media, early childhood, agama, moral, kristen, media pembelajaran, anak usia dini

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.47131/jtb.v4i1.86

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 JURNAL TERUNA BHAKTI

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Jurnal Teruna Bhaktiis licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://stakterunabhakti.ac.id/e-journal/index.php/teruna/.

Jurnal Teruna Bhakti telah terindeks pada situs:

  

View TB Stats