Membangun Teologi Pendidikan Agama Kristen di Gereja Lokal
Abstract
Christian Religious Education (PAK) is a central part of Christianity and can be applied not only in schools, but also in local churches. This certainly requires serious handling as part of an ecclesiastical ministry. The church in carrying out its function as a place of fellowship for believers with God is bound by the teaching of God's word contained in the Bible. Education is the goal of the great commission ordered by Jesus. The delivery of God's word from the servant of God or the pastor of the local church can be conveyed to the congregation by applying the PAK pedagogical principles. In long church’s history, we have honestly recorded the strengths and weaknesses of the church while in this world. The theological basis of PAK in the local church is a biblical reason related to the importance of PAK teaching which consists of PAK tasks, processes and objectives.
Abstrak
Pendidikan Agama Kristen (PAK) adalah bagian yang sentral dalam kekristenan dan dapat diterapkan bukan hanya di sekolah, melainkan juga di gereja lokal. Hal ini tentu membutuhkan penanganan yang serius sebagai bagian dari pelayanan gerejawi. Gereja dalam menjalankan fungsinya sebagai tempat persekutuan orang percaya dengan Tuhan terikat dengan pengajaran firman Tuhan yang terdapat dalam Alkitab. Pendidikan adalah tujuan dari amanat agung yang dipesankan oleh Yesus. Penyampaian firman Tuhan dari hamba Tuhan atau pendeta jemaat lokal dapat disampaikan kepada jemaat dengan menerapkan prinsip pedagogis PAK. Dalam perjalanan sejarah gereja yang panjang, secara jujur telah mencatat kelebihan dan kelemahan gereja selama ada di dunia ini. Dasar teologis PAK dalam gereja lokal adalah alasan alkitabiah berkaitan dengan pentingnya pengajaran PAK yang terdiri dari tugas, proses dan tujuan PAK.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anthony, Michael J., ed. Introducing Christian Education Fondasi Pendidikan Abad 21. Malang: Gandum Mas, 2017.
Aritonang, Jan S. Gereja Mau Kemana? Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2015.
Creswell, John W. Research Design: Pendekatan Metode Kualitatif, Kuantitatif, Dan Campuran. Edisi 4. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2019.
George, Timothy. Theologi Para Reformator. Surabaya: Momentum, 2018.
Groome, Thomas H. Christian Religious Education: Pendidikan Agama Kristen. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2018.
Imeldawati, Tiur. “Alkitab Dan Kurikulum.” STT Bethel Medan: Jurnal Matar 1 (2013).
Kristianto, Paulus Lilik. Prinsip & Praktik Pendidikan Agama Kristen. Yogyakarta: ANDI Offset, 2006.
Lebar, Lois E. Education That Is Chirstian: Proses Belajar Mengajar Kristiani & Kurikulum Yang Alkitabiah. Malang: Gandum Mas, 2017.
Lumintang, Stevri Indra. Theology: The Queen of Science & The Master Of Philosophy. Jakarta: Geneva Insani Indonesia, 2015.
McGrath, Alister E. Sejarah Pemikiran Reformasi. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2006.
Miller, Randolph C. Christian Nurture and the Church. New York: Charles Scribner’s Sons, 1961.
Pratt, Richard L. Designed For Dignity (Dirancang Bagi Kemuliaan). Surabaya: Momentum, 2002.
Simanjuntak, Junihot. Ilmu Belajar Dan Didaktika Pendidikan Kristen. Yogyakarta: ANDI OFFSET, 2017.
Tanya, Eli. Gereja Dan Pendidikan Agama Kristen: Mencermati Peranan Pedagogis Gereja. Cianjur: STT Cipanas, 2012.
Tiur Imeldawati, Naomi Oktavia Simanullang. “Prinsip Prinsip Pendidikan Agama Kristen Dalam Ezra 7:1-28.” Kerugma: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen 3 No. 2 (2021): 97–109.
DOI: https://doi.org/10.47131/jtb.v5i1.70
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 JURNAL TERUNA BHAKTI
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Teruna Bhaktiis licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://stakterunabhakti.ac.id/e-journal/index.php/teruna/.
Jurnal Teruna Bhakti telah terindeks pada situs:
View TB Stats