Manajemen Kelas

Markus Oci

Abstract


Class management is an effort to utilize classroom management in the context and content of teaching and learning activities. Class management is a skill that must be possessed by the teacher in deciding, understanding, diagnosing and the ability to act towards improving classroom atmosphere on aspects that need to be considered in class management are: class nature, driving class strength, class situation, selection and creative actions. Class management is the teacher's skill in managing, directing and managing student learning activities to be better in learning or learning activities, so that in classroom management learning or learning activities can run well. Class management is a conscious effort to regulate all teaching and learning activities or learning in order to run systematically and dynamically. The conscious effort leads to preparation in teaching, student learning, facilities and infrastructure, learning media, designing learning spaces, creating situations and conditions in teaching and learning activities, managing time and other matters related to teaching and learning activities or learning to run well . The objectives to be achieved in classroom management are: achievement of instructional objectives (core competencies, basic competencies and indicators).

Abstrak
Manajemen kelas adalah upaya mendayagunaan pengelolaan kelas dalam konteks dan konten kegiatan belajar mengajar. Manajemen kelas merupakan keterampilan yang harus dimiliki guru dalam memutuskan, memahami, mendiagnosis dan kemampuan bertindak menuju perbaikan suasan kelas terhadap aspek-aspek yang perlu diperhatikan dalam manajemen kelas adalah: sifat kelas, pendorong kekuatan kelas, situasi kelas, tindakan seleksi dan kreatif. Manajemen kelas merupakan keterampilan guru dalam mengatur, mengarahkan dan mengelola kegiatan belajar siswa menjadi lebih baik dalam kegiatan belajar atau pembelajaran, sehingga dalam manajemen kelas kegiatan belajar atau pembelajaran dapat berjalan baik. Manajemen kelas merupakan usaha yang dilakukan secara sadar untuk mengatur segala kegiatan belajar mengajar atau pembelajaran agar dapat berjalan secara sistematis dan dinamis. Usaha sadar tersebut mengarah pada persiapan dalam mengajar, belajar siswa, sarana dan prasarana, media pembelajaran, mendisain ruang belajar, menciptakan situasi dan kondisi dalam kegiatan belajar mengajar, mengatur waktu dan hal-hal lainnya yang berhubungan kegiatan belajar mengajar atau pembelajaran agar berjalan dengan baik. Tujuan yang hendak dicapai dalam manejeman kelas adalah: tercapainya tujuan intruksional (kompetensi inti, kompetensi dasar serta indikator).

Keywords


class, management, teacher's ability, manage teaching, learning activities, kelas, kegiatan belajar, kemampuan guru, manajemen, manejemen belajar

Full Text:

PDF

References


Arikunto, Suharsimi. Organisasi Dan Administrasi Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, Jakarta : Grafindo Persada. 2002.

Baedowi, Ahmad, dkk. Manajemen Sekolah Efektif: Pengalaman Sekolah Sukma Bangsa, Jakarta: Yayasan Sukma, 2015

Danin, Sudarwan dan Khairil. Perilaku Siswa, Jakarta: Mahasatya, 2011.

Djamarah, Saiful Bahri, Zain Aswan. Strategi Belajar Mengajar, Jakarta: Rineka Cipta, 2006.

Hadi, A. Soedomo. Pengelolaan Kelas, Surakarta: UNS Press, 2005

Majid, Abdul. Perencanaan Pembelajaran, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2011.

Marwansyah. Organisasi Kelas, Bandung: Alfabeta, 2013.

Muttaqin, M . Pendekatan Dalam Kelas, Bandung: IAIN Bandung, 2001.

Riyanto. Paradigma Baru Pembelajaran, Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2009.

Rohani, Ahmad. Pengelolaan Pengajaran, Jakarta: Mahasatya, 2004.

Panggebean, Yusril. Strategi,Model, Dan Evaluasi Pembelajaran Kurikulum 2006, Bandung: Bina Media Informasi, 2007.

Purwanto. Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2004.

Usman, User. Menjadi Guru Profesional, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2009.




DOI: https://doi.org/10.47131/jtb.v1i1.12

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JURNAL TERUNA BHAKTI

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Jurnal Teruna Bhaktiis licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://stakterunabhakti.ac.id/e-journal/index.php/teruna/.

Jurnal Teruna Bhakti telah terindeks pada situs:

  

View TB Stats