Agama dalam Mewujudkan Kesejahteraan Sosial

Goei Theodore Hendy Soegiharto

Abstract


Religion has a significant influence on the development of social welfare. Religious orders and teachings have become the basis for religious institutions to do social actions to help those who still live in poverty so that they can live properly. Through descriptive research methods with a qualitative approach, this study will discuss how the role of religion in realizing social welfare. In Christianity, the command to care for people in need has been taught in the Scriptures. In the Old Testament, the term tithe was known, namely an obligatory offering, which one of the purpose was to help people in need. In modern times, in the practice of Christianity, the Church has determined that one of the tasks that must do by the church is diakonia or serving. There are three types of diakonia, which is a caricature, reformative, and transformative diaconia. Health and education are two tools that are widely used to help people live prosperously. This is because these two things are essential factors for society. Without health, humans will not be able to be productive to work and without education, it will be difficult for someone to be able to get a job with good wages. Christianity is really aware of this and many churches and Christian institutions are actively involved in the ministry of health and education. 

 

Abstrak

Agama memiliki pengaruh yang cukup signifikan dalam mewujudkan kesejahteraan sosial. Perintah-perintah serta ajaran-ajaran agama telah menjadi dasar bagi lembaga keagamaan untuk melakukan tindakan sosial menolong mereka yang belum sejahtera agar dapat hidup secara layak. Melalui metode penelitian deskriptif dengan pendekatan kualitatif, penelitian ini akan membahas bagaimana peran agama dalam mewujudkan kesejahteraan sosial. Dalam Kekristenan sendiri perintah untuk memperhatikan orang yang berkekurangan sudah diajarkan dalam Kitab Suci. Pada masa Perjanjian Lama sudah dikenal istilah perpuluhan, yaitu persembahan yang bersifat wajib, di mana salah satu tujuannya adalah untuk menolong orang-orang yang membutuhkan. Dalam perkembangannya, pada praktik Kekristenan, Gereja menetapkan salah satu tugas yang harus dilakukan adalah diakonia, yaitu melayani. Ada tiga jenis diakonia, yaitu diakonia karitatif, reformatif, dan transformatif.  Kesehatan dan pendidikan menjadi dua alat yang banyak digunakan untuk menolong masyarakat agar hidup sejahtera. Hal ini dikarenakan kedua hal ini menjadi faktor esensial bagi masyarakat. Tanpa kesehatan manusia tidak akan bisa produktif untuk berkarya dan tanpa pendidikan akan sulit bagi seseorang untuk bisa mendapatkan pekerjaan dengan upah yang baik. Kekristenan sungguh menyadari hal ini dan banyak Gereja maupun lembaga Kekristenan yang terlibat aktif dalam pelayanan bidang kesehatan dan pendidikan.


Keywords


education; health; religion; social welfare; agama; Kekristenan; kesejahteraan sosial; kesehatan; pendidikan

Full Text:

PDF

References


Adi, Isbandi Rukminto. Psikologi, Pekerjaan Sosial dan Ilmu Kesejahteraan Sosial: Dasar-dasar Pemikiran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 1994.

Bappenas. Program Pembangunan Nasional Penanggulangan Kemiskinan. Jakarta: Badan Perencanaan Pembangunan Nasional, 2000.

Berger, Peter L. “Max Weber is Alive and Well, and Living in Guatemala The Protestaant Ethic Today.” Dalam The Norms, Beliefs, and Institutions of Capitalism: Celebrating Weber's Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism. New York: Centre for the Study of Economy & Society, 2004.

Clifton, Shane. “Pentecostal Approaches to Economics.” Dalam The Oxford Handbook of Christianity and Economic, oleh Paul Oslington, 263-281. New York: Oxford University Press, 2014.

Iceland, John. Poverty in America: A handbook. Berkeley: University of California Press, 2006.

Klinken, Jaap Van. Diakonia: Mutual Helping with Justice and Compassion. Michigan: Grand Rapids, 1989.

Koenig, Harold G. “Religion and Medicine I: Historical Background and Reasons for Separation.” INT’L. J. Psychiatry in Medicine, Vol. 30, 2000: 385-398.

Kuncoro, M. Ekonomika Pembangunan: Teori, Masalah dan Kebijakan. Yogyakarta: UPP STIM YKPN, 2006.

Latief, Hilman. “Agama dan Pelayanan Sosial: Interpretasi dan Aksi Filantropi Dalam Tradisi Muslim dan Kristen Di Indonesia.” Religi, Vol IX, No. 2, 2013: 174-189.

Li, Jun. “Christianity and Education in Asia.” Dalam The Oxford Handbook of Christianity in Asia, oleh Felix Wilfred, 315-326. New York: Oxford University Press, 2014.

Malik, M. Luthfi. Etos kerja, pasar, dan masjid : transformasi sosial-keagamaan dalam mobilitas ekonomi kemasyarakatan. Jakarta: LP3ES, 2013.

Manullang, Sudianto. “Konsep Misi-Diakonia untuk Konteks Indonesia.” STULOS 16/1, 2018: 28-46.

Nurkse, R. “The Theory of Development and the Idea of Balanced Growth.” Dalam Developing the Underdeveloped Countries, oleh Mountjoy A.B., 115-128. London: Palgrave Macmillan, 1971.

Rakyat, Direktorat Statistik Kesejahteraan. Profil Statistik Kesehatan 2021. Jakarta: Badan Pusat Statistik, 2021.

Sitanggang, Murni H. “Teologi Biblika Mengenai Perpuluhan.” Veritas Vol. 12 No. 1, 2011: 19-37.

Soetarman. “Makna Misi Gereja dalam Bidang Kesehatan.” Dalam Mulai dari Musa dan Segala Nabi, oleh Andar Ismail, 37-43. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 1996.

Suharto, Edi. Membangun Masyarakat Memberdayakan Rakyat. Bandung: PT. Refika Pratama, 2006.

Suparlan, Parsudi. Kemiskinan di Perkotaan: Bacaan untuk Antropologi Perkotaan. Jakarta : Sinar Harapan, 1984.

Suud, Mohammad. Orientasi Kesejahteraan Sosial. Jakarta: Prestasi, 2006.

Ustama, Dicky Djatnika. “Peranan Pendidikan dalam Pengentasan Kemiskinan.” Dialogue Jurnal Ilmu Administrasi dan Kebijakan Publik, Vol 6, No 1, 2009: 1-12.

Widyatmadja, Josef P. Yesus & Wong Cilik : Prasis Diakonia Transformatif dan Teologi Rakyat Indonesia. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2010.




DOI: https://doi.org/10.47131/jtb.v4i2.111

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 JURNAL TERUNA BHAKTI

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Jurnal Teruna Bhaktiis licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://stakterunabhakti.ac.id/e-journal/index.php/teruna/.

Jurnal Teruna Bhakti telah terindeks pada situs:

  

View TB Stats