Pendidikan Agama Kristen dalam Sudut Pandang John Dewey

Marthen Sahertian

Abstract


John Dewey was a philosopher and an American educator, offering participatory educational patterns bring learners to be able to deal directly with the reality in their environment, so that learners can integrate the material that he had learned in class with the existing reality. John Dewey's educational thought can be applied to Christian education in local churches ranging from children's Christian education, Christian education adolescent / youth and Christian education of adults and the elderly. At the end of the learning process every believer acquire knowledge of the truth of God's word sehinggamampu solve problems and apply what has been learned.

Abstrak
John Dewey adalah seorang filsuf dan tokoh pendidikan berkebangsaan Amerika Serikat, menawarkan pola pendidikan partisipatif membawa peserta didik untuk mampu berhadapan secara langsung dengan realita yang ada di lingkungannya, sehingga peserta didik dapat mengintegrasikan antara materi yang ia pelajari di kelas dengan realita yang ada. Pemikiran pendidikan John Dewey dapat diterapkan pada Pendidikan Agama Kristen (PAK) dalam gereja lokal mulai dari PAK anak, PAK remaja/pemuda dan PAK orang dewasa dan lansia. Pada akhir proses pembelajaran setiap orang percaya memperoleh pengetahuan kebenaran firman Tuhan sehinggamampu menyelesaikan masalah dan mempraktekkan apa yang telah dipelajari.

Keywords


church, lead, serve, spiritual, gereja, melayani, memimpin, rohani

Full Text:

PDF

References


Alfred Marshall, The Interlinear KVJ-NIV Parallel New Testament in Greek and English (Grand Rapids: Zondervan Publishing, 1976)

E. . Homrighausen dan Enklaar. Pendidikan Agama Kristen. Jakarta: BPK Mulia, 1982.

Donald C. Stams, peny.,Alkitab Penuntun Hidup Berkelimpahan, pen., Nugroho Hananiel (Malang: Gandum Mas, 1991).

Frirz Reinnecker, “Matheteusate,” dalam A Linguistic Key to the Greek New Testament (Grand rapids: Zondervan Publishing House, 1976).

Michael S. Lawson, Biblical Fondation for a Philosopy of teching, dalam The Christian Education’s Handbook on Teching (Wheaton: Victor Books, 1988).

Nurhamana Daniel, Pembimbing PAK. Bandung: Jurnal Info Media, 2009.

Robert R. Boehlke. Sejarah Perkembangan Pemikiran dan Praktek PAK dari Plato sampai Ig. Layola cetaka 6. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2002.

Robert W. Pazmino, Founational Issues in Chrirstian Education, (Michigan: Baker Book House Grand Rapids 1988).

Samuel Sidjabat, Strategi Pendidikan Kristen, Yayasan Andi Ofset: Yogyakarta, 1996.

Samuel Sidjabat, “Tantangan Pendidikan Kristen Menjelang Tahun 2000,” dalam Pengarah, edisi 3, t.t.

Thom dan Joani Schultz, Meningkatkan Kinerja jemaat, Bandung: Yayasan Kalam Hidup, 2000.

Werner C. Graendorf. Introduction to Biblical Christian Education, Chicago: Moody Press, 1981.

Winona Walworth, Educational Curriculum, dalam Introduction to Biblical Christian Educaion, Chicago: Moody Press, 1981.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JURNAL TERUNA BHAKTI

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.